Uit de oude doos (39): Over het hoofdbestuur van Kolping Boys

10 januari 2022 18:15

Dirk Veel

Het eerste hoofdbestuur van onze vereniging bestond in april 1939 uit de volgende bestuurders:
Voorzitter: Andries Metzelaar
Secretaris: Tom Bos
Penningmeester: Klaas van Baar
Commissaris: Jo Bos
Commissaris: Jan Bijpost
Commissaris: Dirk van Veen
Commissaris: Cor Groenland

Tom Bos en Klaas van Baar vormden samen jarenlang het motorblok van ons bestuur. Bij de oprichting was Tom net 20 jaar oud en Klaas ook zoiets. Beide jongemannen speelden in 1932 al samen in het adspirantenelftal van Kolping Boys voorganger V.V.O.

Tom Bos was gedurende 45 jaar hoofdbestuurslid, waarvan 40 jaar onafgebroken als verenigingssecretaris en hij nam afscheid in 1984.
Klaas van Baar had een wat gevarieerdere club carrière. Hij begon met 10 jaar penningmeesterschap, vervolgens was hij 11 jaar voorzitter/penningmeester, daarna 10 jaar vice-voorzitter en afsluitend 9 jaar voorzitter.

In 1979 werden beiden benoemd tot erelid van onze vereniging voor hun, toen, veertigjarig jubileum als hoofdbestuurslid.
Het zal, met alle respect, voor de huidige clubbestuurders lastig worden om dit aantal jaren te overtreffen of zelfs maar te evenaren.

Hoofdbestuur.jpg

Links Tom Bos, rechts Klaas van Baar in 1961 bij het afscheid van ons oude veld achter de Sint Jozef lagere school.

Door de jaren heen heeft Kolping Boys niet te klagen gehad over te kleine aantallen bestuursleden. Maar liefst 48 jaar zaten er tien of meer personen in het hoofdbestuur, een heel verschil met het huidige aantal van vijf.

De grote omvang van onze hoofdbesturen betekent dat we ook een hoog aantal bestuursleden hebben gehad en we waren al jaren benieuwd wanneer we de grens van 100 zouden passeren. Deze mijlpaal hebben we heden bereikt met het aantreden van Monique Hodde als nieuwe verenigingssecretaris.

Monique is ook de tiende verenigingssecretaris is het bestaan van onze vereniging en had successievelijk de volgende negen illustere voorgangers in volgorde van aanstelling: Tom Bos, Wim Biere, Siem van Wonderen, Cor Venneker, Jacco Buisman, Gerard Venneker, Jenny Scholte, Jan Bolt en Gerben van der Waal. Het is pas de derde keer dat we een vrouwelijk bestuurslid verwelkomen na Marian Corsten in 2005 (damesafdeling) en Jenny Scholte in 2009 (verenigingssecretaris).

Daar liggen dus nog uitdagingen en trouwens ook ten aanzien van bestuurders met een familie achtergrond van buiten Nederland want daarvan staat de teller nog op nul en dat is wel heel erg weinig.

We wensen Monique veel plezier bij onze club.

Oude doos