Uit de oude doos (41): Kolping Boys Juniorenteam zomer 1948

14 januari 2022 23:00

Peter Groot

Zie hier een generatie jongens die net de tweede wereldoorlog achter de rug hebben. Om nog maar te zwijgen van de zuinige jaren 30 waarin de voorloper van Kolping Boys, V.V.O ter ziele ging. Nederland was in opbouw, maar verder was voetbal het enige dat deze jongens hadden. In het voorjaar van 1948 kreeg Kolping Boys voor het eerst de shirts met de brede zwarte baan.

Jan Smit staat nog in het oude V.V.O. shirt. De Katholieke jeugd uit [Sint Pancras] Zuidend kwam naar Oudorp voor school, kerk en club Kolping Boys. Deze foto is genomen op het oude Kolping Boys-veld achter de lagere [Sint Joseph] school, die zie je hier op de achtergrond.

Image_from_Kolping_Boys_Juniorenteam_1948_1_page_1.png0
Staand van links naar rechts:

Henk Brammer, in de volksmond ook wel Hein genoemd. Vader van John Brammer en Kees Brammer. Schoonvader van Piet Rood, Siemzoon.
Henk Beers, niets over bekend. Voor meer informatie houd ik mij aanbevolen.
Frans Kunst, ook toneelspeler bij toneelvereniging TOP, vader van Joep Kunst.
Piet Kunst, een broer van latere Kolping Boys-trainer Jaap Kunst, woonde beneden bij de Halvemaansbrug.
Jan van der Gragt, een neef van Frans “Fribbel” van der Gragt, een broer van kleuterjuffrouw Annie van der Gragt.
Piet Hes I, de latere keeper “lange” Piet Hes. Niet te verwarren met Piet Hes II, “Turk”.
Martin Nijssen, van de familie Nijssen aan de Herenweg in Oudorp. De oudste broer van Tom Nijssen, die nog in het ouderlijk huis woont.

Geknield van links naar rechts:

Jack van der Gragt, in 1954 geëmigreerd naar Australië, broer van Frans “Fribbel” van der Gragt.
Gerrit Mul, de latere kruidenier op de hoek van de Munnikenweg/Herenweg.
Piet Berkhout, van molen D aan de Molenkade. Broer van Ida Kunst-Berkhout, dus de oom van Joep Kunst.
Jan Smit, ook wel bekend als “de Boender”, van net over het spoor in Zuidend. De latere partner van Ria Lankreijer, oom van Gerard Smit en vaste Kolping Boys-supporter Jan Smit.

Image_from_Kolping_Boys_Juniorenteam_1948_1_page_2.png
Links Jan “de Boender” Smit, rechts Jan van der Gragt.

Jan Smit verkaste op latere leeftijd naar het [niet-Katholieke] Vrone uit Sint Pancras. Zie ook De Klin [en een foto bewijst dat] van de Historische Vereniging Sint Pancras, editie december 2021. Wat dat in die jaren teweeg bracht, hoef ik u niet uit te leggen.

De eindstand in 1948 was:
1. Kolping Boys A 12-22
2. VIOS A 12-17
3. SVW A 12-15
4. RKAFC B 12-13
5. Hollandia T A 12-10
6. Hugo Boys A 12-4
7. KSV A 12-3

NB:
toen nog 2 punten per gewonnen wedstrijd!

Veel dank aan archivaris Dick Veel en Frans Hand, redacteur van De Klin.

Peter Groot

Oude doos