Uit de oude doos (42): Herinneringen aan onze oude velden

15 mei 2022 21:15

Dirk Veel

Het eerste veld

Het eerste veld van Kolping Boys was het oude veld van voorganger V.V.O. (1930-1937) en dat lag achter de Sint Jozef school die op de plek stond waar nu de Regenboog school aan de Herenweg is gesitueerd. Het was één veld dat ook nog eens te gering van afmetingen was en eind jaren ’50 werd dat door de voetbalbond afgekeurd.

Ons eerste elftal is toen een aantal jaren uitgeweken naar Vrone in Sint Pancras om daar hun thuiswedstrijden te spelen. Op dat oude veld is het eerste elftal drie maal kampioen geworden en in 1961 ook éénmaal op het veld van Vrone. Van 1939 tot 1961 was dat ons veld.

Oude_veld.jpgAfbeelding: Ons eerste veld. De foto is in 1962 genomen vanaf het naastliggende weiland en op de achtergrond zien we de Ambachtsmolen en de Kippenbrug. Van het veld zijn de oostelijke ballenvanger en de paaltjes van het lage hekje nog zichtbaar. De doelen waren al verwijderd.

In 1986 werd besloten om op die locatie een vierkant complex van bejaardenwoninkjes te bouwen. Woningbouwvereniging Sint Willibrord vond het een leuk idee om de herinnering aan ons oude veld levend te houden en daartoe werd op de hardstenen lijst van het toegangspoortje naar de binnentuin de naam van het complex gebeiteld. De toenmalige penningmeester van de woningbouwvereniging, de heer Jouke de Jong,   verrichte in 1987 de onthulling van de naam. Het zou voortaan door het leven gaan als “De Kolping” en ofschoon het daar dus al 35 jaar staat zijn er maar weinig Kolping Boys leden die dat weten. Dat is dus bij deze (hopelijk) anders geworden

De_Kolping-1.jpg

Afbeelding: De naam van het complex (90 graden gedraaid) op de hardstenen lijst.

De_Kolping-2.jpg

Afbeelding: de zuidelijke toegang naar de binnenplaats met links ervan de verticale hardstenen lijst met naam.

Het tweede veld

Eigenlijk moeten we spreken van twee velden want die hadden we daar. We speelden er van 1961 tot het najaar van 1978. Veel oudere clubleden hebben geweldige herinneringen aan de jaren dat we op dat complex speelden. Onvergetelijk waren daar de wedstrijden van onze zomeravond elftallen en van ons eerste elftal. De leden maakten daar voor het eerst kennis met trainingsverlichting, een clubhuis en de fameuze Nissenhut. We hebben daar twee kampioenschappen van ons eerste elftal mogen vieren met de daarbij behorende promoties naar de Derde Klasse en de Vierde Klasse.

Op de plek van die oude velden ligt nu het Groene Hart  van Oudorp. Maar ook daar hebben we een duidelijk verwijzing naar de jaren die daar heel veel verenigingsleden gelukkig hebben gemaakt. Het wandelpad dat er doorheen loopt heeft begin dit jaar naambordjes gekregen en staat sindsdien bekend als het Kolpingpad (kijk ook maar eens op Google Maps). De Groene Voet van Oudorp heeft drie toegangen. Eentje vanaf de Antaresstraat en twee vanaf de Herenweg (tegenover vishandel Peter Tuijp en naast het woonhuis van ons erelid Cor Venneker) en elk is nu voorzien van een straatnaambordje.

Tweede_veld.jpg

Afbeelding: Het Kolpingpad in het Groene Hart van Oudorp

Kolpingpad-1.jpg

Afbeelding: het straatnaambordje bij de entree vanaf de Antaresstraat.

Populier.jpg

Afbeelding: De populier (stond voor ons oude clubhuis),
die in 1961 werd geplant toen het voetbalcomplex in 1961 werd geopend.

Oudorp en Kolping Boys zijn daarmee voor altijd aan elkaar verbonden!

Oude doos