Uit de oude doos (43): Pupillen D1 kampioen in 1983

21 mei 2022 15:15

Peter Groot

Het collectieve geheugen gaat nog wel eens met de feiten aan de haal. Meningen kunnen verdeeld zijn. Niet erg, zo lang meningen maar niet botsen. Het belangrijkste is: wat leuk dat we deze foto nog hebben. Welke dingen weten we zeker, daar gaat het om.

jeugdelftal_Dirk_de_Boer_2.jpg

Staand vlnr [de legendarische] Klaas Wit, Raymond Lighthart, Tim Schmidt, Marco Risa,  Marcel Kiewit, Paul Bakker, Patrick Smorenberg, coach Dirk de Boer.
Knielend vlnr Martijn Kuiper, Dennis van Wonderen, Edwin “Rossie” Ros, Martijn Bron, Remon de Wit, Martijn Verkerk, [Bron namen: Piet Ursem.]

Wat is er geworden van deze mannen, bijna 40 jaar na dato. Dirk de Boer sprak ik laatst nog op Koningsdag. Hij heeft een prachtige tijd gehad met deze jongens. Cees Louwen had hem ooit gevraagd om de jeugd te gaan begeleiden. En als Cees je vroeg dan deed je dat gewoon. Ook aan Klaas Wit is Kolping Boys veel dank verschuldigd. Deze man zette in de jeugd de technische lijnen uit. Had ervaring als proftrainer en wist waar hij over praatte. Aimabele man. Tot op de dag van vandaag plukt Kolping Boys de vruchten van een geweldige eigen jeugd waar momenteel Gerrit Boerman als grote man verantwoordelijk voor is.

Marco Risa koos als talent en beginnend senioor voor basketbal. Een talent ging voor Kolping Boys verloren. Patrick Smorenberg stelde zijn voetballende kwaliteiten decennia lang beschikbaar voor onze club. Een man die zwart en wit door zijn aderen had stromen.

Dennis van Wonderen werd net als zijn vader Jan “de zwarte panter” van Wonderen keeper en deed dat verdienstelijk. Remon de Wit stamde af van de fameuze tak van de De Witten uit Sint Pancras. Martijn Verkerk, zoon van Ko en Nell Verkerk, schopte het met zijn talenten tot het eerste team maar kwam in het 2e beter tot zijn recht.

D1 was kampioen geworden dat jaar en werd uitgenodigd door AZ67. De ene lezing luidt dat het tegen NAC was, uitslag 3-3. Ze werden in de rust gehuldigd, kregen een tango-bal en mochten in de rust op de reservekeeper schieten.

Edoch, de foto spreekt van maart 1983. Archivaris Dick Veel kwam met de onthulling dat AZ67 in maart 1983 2 thuiswedstrijden speelde: 13 maart tegen Feyenoord [0-1] en 27 maart Fortuna [0-0]. De thuiswedstrijd tegen NAC [3-3] vond plaats op 22 april. Ter gelegenheid van het kampioenschap lijkt april logischer volgens hem [inderdaad!].

Tim Schmidt [staand op foto speler 2e van links] zegt zich met zekerheid te kunnen herinneren dat het de wedstrijd AZ67-NAC was. Dan is de vermelding maart 1983 op de foto niet correct. Maar belangrijkste van dit alles is voor Kolping Boys: wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Laten we daar nog steeds op bouwen! Met dank aan Piet Ursem, Dick Veel en Tim Schmidt.

Peter Groot.

Bron: met dank aan Piet Ursem, Dick Veel en Tim Schmidt.

Oude doos