Peter's Column (2): Vergeten beelden

15 november 2020 22:00

Peter Groot

Wederom een heerlijke uiteenzetting van Peter Groot. Ditmaal over vergeten beelden. Voetbalplaatjes van toen en nu. Maar eigenlijk over nog veel meer dan dat. Interesse gewekt? Mooi zo. Lees Peter zijn stuk inclusief oud voetbalplaatje hier...

Vergeten beelden

Het is nog niet zo lang geleden dat onze club in de ban was van voetbalplaatjes en dan vooral van het verzamelen ervan. Gevestigde KB-iconen veranderden in korte tijd tot –ik wil niet zeggen volslagen idioten- tot, ja wat eigenlijk. Ik wist dat mannen nooit echt volwassen worden maar dit sloeg werkelijk alles. Gebied mij te zeggen dat ik zelf ook een drietal complete plaatjesalbums heb van begin jaren 70! Maar ik heb ze gekregen en inmiddels zijn ze geld waard [zegt men!].

Maar hoe lang nog zullen we ons de namen herinneren. Het merendeel van de spelers is vergeten door mijn generatie. Laat staan door de huidige generatie. Immers: in het jaar van het overlijden van onze nationale en internationale voetbalheld Johan Cruijff, werd het kunstgrasveld [F] voor de mini’s vernoemd naar Lionel Messi. Of waar een grote club, ook klein in kan zijn. Maar het zegt wel iets over vergeten.

HarryVos.jpg

Even terug naar een voetbalplaatje. Beelden en namen die we zijn vergeten. Wie kent nog de inmiddels overleden Harry Vos? Harry werkte bij de Belastingdienst in Den Haag toen hij werd ontdekt door het grote ADO. Een collega dus in een tijd dat niemand nog van toeslagen had gehoord. Hij verkaste later voor een jaar naar PSV om zijn dagen te slijten bij Feijenoord.

Die club uit Rotterdam waarvan de supporters nog wel eens sissende geluiden laten horen als de zogenaamde “Jodenclub” Ajax daar in de Kuip speelt. Vergeten is ook daar dat de Holocaust bij Feijenoord in 1942 grote gaten heeft geslagen, meer nog dan bij Ajax. In korte tijd worden 26 Joodse leden afgevoerd, samen met hun familie. Verdere details zal ik u besparen.

In 1943 is door de oorlogsomstandigheden Feijenoord niet in staat om in het eigen stadion te spelen. Ajax helpt de Rotterdammers door zijn stadion aan te bieden. Zo speelt Feijenoord dat seizoen twee officiële thuiswedstrijden in Amsterdam.

Stof voor beide supporterskampen om deze winter eens rustig na te denken over deze vergeten beelden. Van het thuisfront dit keer niet zoveel nieuws, dat zal duidelijk zijn. In 2020 heeft de wereld in het algemeen, de voetbalwereld en Kolping Boys in het bijzonder, te lijden van het corona-virus. Hopelijk zijn we dat ook weer snel vergeten!

Blijf gezond, wees een beetje lief voor elkaar!

Peter Groot

Peter's Column