Peter's Column (4): Brexit en de buitenlanders

24 januari 2021 19:00

Peter Groot

In 1954 vond de allereerste profwedstrijd in Nederland plaats. Aardig om te vermelden is dat dit in Alkmaar plaats vond zoals u wellicht weet. Dus de historie van het betaalde voetbal is 66 jaar oud. Met een jaloerse blik kijk ik wel eens naar de overkant van het kanaal [nee niet de Hoornsevaart] richting Engeland.

Je kunt van Engelsen zeggen wat je wilt. Dat het centralistisch denkende eilandbewoners zijn. Dwarse klapharken met een slechte keuken. Eurofobe links rijders. Maar van hun oorspronkelijke voetbalcultuur kunnen we toch nog wel wat leren [niet van de Hooligans welk begrip verwijst naar de naam een Ierse familie, maar dit terzijde].

In de jaren 60 moesten we nog een beetje om ze lachen. Want veel meer dan “Kick and rush” was de Engelse voetbalstijl eigenlijk niet. Totdat de buitenlanders hun intrede deden, niet in de laatste plaats George Best uit Noord Ierland. En later die vanaf het continent waaronder Nederland. Tussen 1996 en 2017 speelden alleen al zo’n 300 Nederlandse spelers in het Engelse betaalde voetbal. Om van de rest nog maar te zwijgen.

Nederlanders_in_Engeland.jpgHier een afbeelding van de Engelse profcompetitie in 2017 met daarop de clubs met Nederlandse spelers.

Sinds de vorming van het Britse wereldrijk hebben de Engelsen overal in de wereld hun vlag “the Union Jack” geplant en hun sporen nagelaten. En met “sporen” bedoel ik niet alleen de blijde boodschap. Nu van dit Rijk nagenoeg niets mee over is vinden ze het daar aan het andere kant toch wel vervelend dat er zoveel buitenlander door de regels van de EU zomaar hun heilige grond durfden te betreden. En boze Boris heeft zijn zin gekregen.

Ik ben benieuwd wat er met de Engelse voetbalwereld gaat gebeuren na de Brexit. In sommige steden waren er de afgelopen jaren al demonstraties tegen te veel buitenlanders. Even wachten tot ze daar al die buitenlandse voetballende miljonairs eruit gaan schoppen! En het Engelse voetbal, net als de kwakkelende Engelse economie, weer op eigen benen staat.

Peter Groot

Peter's Column