Peter's Column (5): Van hooligan tot handhaver

4 maart 2021 0:00

Peter Groot

De invoering van de avondklok op 23 januari van dit jaar leidde in den lande tot vernielingen en proletarisch winkelen door –vaak minderjarige- relschoppers. Er kwam hulp uit onverwachte hoek, hulp die meer dan welkom was.

Laat ik voorop stellen dat er een groot verschil is tussen een trouwe fan en een hooligan.

Maar nog nooit in de historie van het voetbal is de grens tussen wetsovertreder en wetsdienaar zo diffuus geweest. Waar een wereldwijd virus al niet toe kan leiden. De harde kern van AZ en ook van FC den Bosch gaven een signaal af aan potentiele raddraaiers: tot hier en niet verder! Je blijft van onze stad af en alles wat ons dierbaar is!

En Nederland was er dankbaar voor. Emile Roemer heeft zich opgeworpen als pragmatisch bestuurder: “als niet kan wat moet, dan moet wat kan”! Het kabinet wilde het leger niet inzetten, dan maar nog zwaarder geschut!

Inmiddels duurt het voetballoze amateurtijdperk nog wel even voort. Volle stadions tijdens klassiekers in het profvoetbal klinkt nog als toekomstmuziek. Maar in mijn ogen is één ding zeker: mede gezien het voorgaande waarin voormalige schuinsmarcheerders zich ontpopten tot trots van de natie, zal de wereld nooit meer helemaal hetzelfde zijn! Uit iets in mijn verhaal moet blijken dat ook ik wel een klein beetje trots ben op dit initiatief.

Peter Groot

burgemeester_Roemer_002.jpg