Peter's Column (6): De 5e Beatles

2 april 2021 15:00

Peter Groot

Tweemaal de Vijfde Beatle: Johan Cruijff en George Best

Op 24 maart jl. was het al weer 5 jaar geleden dat nationaal voetbalicoon Johan Crijff overleed. Min of meer onsterfelijk geworden en ooit de Vijfde Beatle genoemd.

Na de beroemd geworden mistwedstrijd in Amsterdam [5-1 winst, begin december ‘66] werd het in de uitwedstrijd 2-2. Onder leiding van Cruijff was Ajax superieur en Cruijff scoorde twee keer. Op Anfield Road klonk uit de speakers de nummers “Help” en “Yellow Submarine” om het publiek op te zwepen. In hun geboortestad Liverpool konden The Beatles echter niet helpen. Maar Cruijff was een Beatle: lang haar, souplesse, branie, talent, onvoorspelbaar en creatief. Na het overlijden van Cruijff werd bekend dat in Barcelona “A Hard Day’s Night” en “Sergeant Pepper” in zijn platenkast stonden. Cruijff was een bewonderaar. Omgekeerd gold dat niet. The Beatles hadden niets met voetbal.

Foto_1.jpg

Foto 1: Cruijff scoort tegen Liverpool doelman Lawrence 1-2

Een andere Vijfde Beatle was George Best. Een knappe man uit Belfast met, net als Johan Cruijff, wereldwijd honderden zo niet duizenden vrouwelijke bewonderaars. Het enige verschil was dat George wel met al die vrouwen het bed deelde. Daar stak Johan heel braaf bij af. George Best had een drankzuchtige moeder. Vind je het gek als je zoon op z’n 15e van huis gaat uit Noord Ierland om profvoetballer te worden in Manchester. Met United speelde hij in de kwartfinale van de Europa Cup 1 een uitwedstrijd tegen Benfica. We schrijven 9 maart 1966, het Estadio da Luz. Best, pas negentien jaar was adembenemend die avond. Het werd 1-5 tegen Benfica. Voorwaar geen kleine ploeg in die dagen met Eusebio in de gelederen. De Portugese pers schreef “O Quinto Beatle” de volgende dag.

Foto_2.jpg

Foto 2: George Best tegen Benfica.

De beroemdste uitspraak van George Best was later: “het grootste gedeelte van mijn geld heb ik besteed aan drank en vrouwen. De rest heb ik gewoon verbrast”. Zijn geschiedenis was tragisch en hij zoop zich kapot. Maar op de dag van zijn begrafenis in 2005 kwamen meer dan 100.000 Noord Ieren in de stromende regen getuigen van hun liefde voor George Best.

Johan was Cruijff, George was Best. Twee uitersten maar allebei zo verschrikkelijk goed en onsterfelijk dat ze met mij, miljoenen mensen een onvergetelijke voetbaljeugd hebben bezorgd. En ook bij Kolping Boys klonk in de jaren 60 Beatle-muziek uit de speakers. Ik zal die tijden nooit vergeten.

Peter's Column