Peter's Column (7): Augustus

22 augustus 2021 15:30

Peter Groot

De maand augustus. Niet zo veel over te vertellen zou je zeggen.
Voetbal loze maand bij de club. De 8ste maand van het jaar.
Maar de 8ste maand: is dat eigenlijk wel zo?

Ik weet niet of het u wel eens is opgevallen maar eigenlijk staat oktober [8] voor de achtste maand. September [7 in het Latijn], november [9] en december [10] hebben in het verre verleden een andere plaats gehad in het jaar. Dit heeft te maken met de Romeinen. Nee, ik ga niet Obelix napraten met “rare jongens die Romeinen”.

Het komt zo. De Juliaanse kalender is in 46 voor Christus ingevoerd door Julius Caesar. Het is een heel lang verhaal maar het had o.a. tot gevolg dat de maand Iulius er tussen werd geplaatst, vernoemd naar Caesar dus.

Zijn opvolger en geadopteerde zoon Octavianus [kreeg als Keizer de eretitel Augustus, de verhevene] wilde ook wel een eigen maand zodat er weer een maand tussen gepropt werd, zo gaat de legende. Of deze versie op waarheid is gebaseerd wordt door geleerden in twijfel getrokken. Maar de huidige indeling van het jaar hebben we te danken aan de Romeinen. Ook keizer Nero heeft het later geprobeerd met o.a. de maand april naar hem te vernoemen: Neroneus. Maar met hem is het, zoals u wellicht weet slecht afgelopen waardoor we deze maand nog steeds april noemen.

PCPicture_1.jpg

Waarom de Romeinen zult u zeggen.

Ik moest er in de coronatijd veel aan denken. Want waar de Romeinse Keizers meesters in waren: geeft het volk brood en spelen. Panem et circenses! Eten en vermaak. Hoe winnen we de gunsten van de bevolking zullen de toenmalige leiders hebben gedacht.

Verder dan Zweeds wittebrood is het na de bevrijding in Nederland met gratis brood niet gekomen.

Maar dan het onderwerp spelen. Als iets is duidelijk geworden in de afgelopen coronaperiode, is dat we niet zonder spelen kunnen. Wat een vermaak biedt amateurvoetbal aan miljoenen mensen!

Heeft u het ook zo gemist!!

Als je in Nederland geboren wordt dan kun je -zeker in het westen waar wij wonen- in een straal van 5 kilometer kiezen tussen gemiddeld drie voetbal verenigingen waar je kunt gaan voetballen. En de Nederlandse overheid investeert in een topsportklimaat. Laat hier het recente Nederlandse medaillerecord op de Olympische spelen in Tokyo, getuige van zijn.

Amateurvoetbal en ook profvoetbal is de hoeksteen van de samenleving. Laten we blij en dankbaar zijn dat we elkaar weer zien en spreken. Laat september maar komen!

Peter's Column