Peter's Column (8): In memoriam : Toôn de Wit

16 december 2021 17:30

Peter Groot

Men zegt wel eens dat toeval niet bestaat. Zou kunnen, daar raken we direct niet over uitgepraat. Maar in het weekend dat Toon de Wit overleed, verscheen zijn naam op de Westfriese scheurkalender. Ik wilde u de Westfriese tekst niet onthouden.

Wat de post oôs brocht

Al heêl wat jare krog ik post van Hans Klanker uit Sunte Pankras. As oôs Oudurper voebalcluppie Kolping Boys thuis speule moet, stane we meistal met 'n man of wat bai mekaar te koiken, soms met 'n paar woifies d'rbai. Deer benne d'r den altoid vier van De Wit bai. Die benne d'r niet de hêle wedstroid, twei komme d'r altoid met de rust, Jan en Toôn. Op Toôn stane we altoid te wachten, want as ie in de verte anloupe komt, den het ie altoid 'n deurzichtig Douglastassie in z'n hand. Zo'n tassie kroig je as je in die zaak wat koupe. Toôn het in dat tassie ' n doôsie met droppies zitten. En as Kolping Boys 'n doelpunt maakt, magge we uit dat doôsie 'n droppie uitzoeke. D'r benne verskillende soorte. We hope vezelf dat'r veul doelpunte valle, maar meistal valt dat teugen. De leste keer wiste ze de bal wel voif keer in doel te skieten, dat was toe merakels troffen. Maar as 'r gien doelpunte valle, krogge we gien drop. Zo benne de regels.

Toôn geeft ok altoid z'n oordeêl over't spel van de teugenstander. Zo van: dut wordt niks, 'k hew 't al zien, of: hier zelle ze nag 'n hêle keg an hewwe. D'r wordt ok niet ofweken van de regels die Toôn insteld het. As 'r de hêle middeg gien doelpunte valle, den is 'r gien drop en ok wordt 'r gien drop uitdeêld bai uitwedstroide. Zo most oôs cluppie Kolping Boys uit teugen Vrone van Sunte Pankras. Dat is voor oôs dichterbai as oôs oigen club. Kolping Boys maakte 'n doelpunt en wai hadde wel trek in 'n droppie, maar Toôn zoi: "Nei nei manne, we houwe oôs an de regeltjes, alliendig thuiswedstroide telle." Hai had z'n Douglastassie den ok niet meenomen!

Oud_elftal_Wout_van_Dijk_001_002.jpg

Foto uit een grijs verleden: geknield vrnl Jaap de Wit, Cor “Colle”de Wit, Toon de Wit en Jan de Wit. Maarten de Wit ontbreekt.

Dit eerbetoon aan onze Toôn is te danken aan Hans Klanker en mijn zus Tiny Stoop-Groot, die er op werd geattendeerd door een mevrouw van tennisvereniging TVO. En dank natuurlijk in het algemeen aan een ieder die het Westfriese dialect in stand wil houden!

Peter Groot

Peter's Column