FC VERS

Kolping Boys is één van de drie FC VERS clubs in Nederland. Wij zijn geselecteerd om onze sportomgeving nog beter, leuker en gezonder te maken. Met aandacht voor lekker en gezond eten en drinken, verantwoord alcoholgebruik en uiteindelijk een rookvrije sportomgeving. De FC VERS clubs gaan gezamenlijk uitvinden hoe je dat voor elkaar krijg.

Waarom doen we dat?

De rijksoverheid heeft een Nationaal Preventieakkoord gesloten met meer dan 70 verschillende organisaties in Nederland. In dit akkoord staan afspraken met als doel de gezondheid van heel veel Nederlanders te verbeteren. Enerzijds door (nog) meer Nederlanders te laten sporten en bewegen. En anderzijds doordat deze beweging in een gezonde sportomgeving kan plaatsvinden.
Het akkoord gaat in op drie thema’s: roken, alcohol en voeding. Waarom deze thema’s? Zij vormen samen de grootste oorzaak van ziekte in Nederland.

NOC*NSF heeft het akkoord ondertekend namens de sportbonden in Nederland. In het akkoord staan per thema ambities en doelstellingen uitgeschreven. Deze gaan over het stimuleren van sporten en bewegen, en dan vooral de mensen die minder fit zijn.

De KNVB heeft met andere sportbonden en NOC*NSF meegepraat over wat vanuit de sportsector ingebracht kan worden zodat de samenleving gezonder en sportiever wordt.

Sport heeft namelijk een bijzondere rol in het stimuleren en activeren van een gezonde leefstijl. Van sporten word je fitter, en daarom is de sportclub en logische plek voor lekker en gezond eten en drinken. Waar bewust wordt omgegaan met alcohol, de vereniging rookvrij is en waar het goede voorbeeld wordt gegeven als het gaat om gezond gedrag.

Om invulling te geven aan de doelen uit het preventieakkoord worden er 12 fieldlabs (sportclubs waar geëxperimenteerd gaat worden) in de sport gekozen waar alle aspecten van gezonde sportomgeving worden ingezet, uitgetest en gemonitord, startend met de 3 FC Vers voetbalverenigingen. Later zullen er vanuit andere sportbonden nog 9 sportclubs worden toegevoegd. Op basis van de ervaringen die daar worden opgedaan, kunnen landelijke richtlijnen en interventies worden (door)ontwikkeld. De FC Vers verenigingen zijn leerplekken, waar zoveel mogelijk verenigingen en mensen door geïnspireerd worden.

Wij vinden het fantastisch om deze rol op ons te nemen en de komende jaren te ontdekken wat wel en niet werkt bij het gezonder maken van de sportomgeving. Jij kan daar aan meewerken door regelmatig je mening te geven over de ontwikkelingen binnen onze club.

afbeelding1.png afbeelding4.png

Nieuwe FC VERS campagne: Tijd voor suikervrij! (2)

6 oktober 19:00  Tijd voor suikervrij! Voor een goede sportprestatie kan je prima je energie halen uit gewone gezonde voeding. Kies nu voor één van de speciale combi deals in onze kantine.meer »

Nieuwe FC VERS campagne: Tijd voor suikervrij!

20 september 12:15  Wist je dat je voor een goede sportprestatie geen sportdrank met suiker nodig hebt? Test je kennis, doe mee aan onderzoek en maak kans op een mooie Air Up waterflesmeer »

Update FC-VERS: Jouw FC Vers in the picture

13 mei 12:00  De kick-off bij Kolping Boys had nog een extra bijzondere twist. De dag begon met een tafelgesprek tussen Jan Dirk van der Zee, directeur amateurvoetbal KNVB, en Hans Böhm, managing director Heineken Nederland. Heineken stimuleert samen met de KNVB het verantwoord alcoholgebruik in het amateurvoetbal. meer »

FC-VERS: We starten altijd met 0.0!

12 mei 19:00  Ook na de wedstrijd starten met 0.0? Kom dan zondag om 12:00 of 16:00 naar onze kantine, waar we jullie trakteren op een koel 0.0% biertje. Mochten jullie meer zin hebben in een frisje of een heerlijk glaasje water staat ook dat voor jullie klaar.” meer »

FC-VERS: Kom je ons team versterken?

23 april 20:00  We zijn een FC VERS kantine. Hoe leuk is dat?! Wil jij ook je ei kwijt kom onze kantine versterken? interesse meld je bij de bar in ons clubhuis!meer »

Trotse sponsors van Kolping Boys

20 april 17:45  Trotse sponsors van Kolping Boys nemen als eerste zitting in de skybox. René Schmidt, Carolien van Bokhorst, Robin de Goede en Erik Burger voorzitter Kolping Boys.meer »

Kolping in het nieuws: Voetbal en verantwoord genieten

16 april 20:15  KNVB, HEINEKEN en KOLPING BOYS zetten zich in voor gezonde sportomgeving. Vandaag lieten KNVB en Heineken Nederland zien dat voetbal en verantwoord genieten prima samen gaan. Ze deden dit bij voetbalvereniging Kolping Boys in Alkmaar. De club stond de hele dag in het teken van een gezonde voetbalbeleving.meer »

FC-VERS: “Geen kater, glaasje water?

14 april 10:00  We hebben aankomende zaterdag een feestelijke bijeenkomst in de kantine waarbij we jullie niet alleen trakteren op een heerlijk glaasje water, maar er ook een koel 0.0% biertje of een glaasje fris klaar staan om samen de nieuwe FC VERS campagne af te trappen. Ook benieuwd, kom dan zaterdag om 12:00 uur en om 16:00 uur naar onze kantine.”meer »

Onthulling Heineken 0.0 Skybox

10 april 21:45  Tijdens het FC-Vers evenement op zaterdag 16 april wordt de Heineken 0.0 Skybox officieel onthuld. De Skybox komt te staan aan de noordkant langs het A-veld, schuin tegenover de hoofdtribune. De opening is om 14:30 uur, vlak voor de wedstrijd Kolping Boys zaterdag 1 - Het officièle Nationaal Artiesten Elftal.meer »

FC-VERS: Update: We gaan weer van start!

10 maart 11:30  We zijn blij dat we weer van start kunnen. Na een hectische twee jaar met het open-, dicht-, open- en weer dichtgaan van de kantines hopen we dat we het laatste jaar van het programma VERS goed kunnen afsluiten!meer »