Nieuwsarchief

Kolping Boys is één van de drie FC VERS clubs in Nederland. Wij zijn geselecteerd om onze sportomgeving nog beter, leuker en gezonder te maken. Met aandacht voor lekker en gezond eten en drinken, verantwoord alcoholgebruik en uiteindelijk een rookvrije sportomgeving. De FC VERS clubs gaan gezamenlijk uitvinden hoe je dat voor elkaar krijg.

Waarom doen we dat?

De rijksoverheid heeft een Nationaal Preventieakkoord gesloten met meer dan 70 verschillende organisaties in Nederland. In dit akkoord staan afspraken met als doel de gezondheid van heel veel Nederlanders te verbeteren. Enerzijds door (nog) meer Nederlanders te laten sporten en bewegen. En anderzijds doordat deze beweging in een gezonde sportomgeving kan plaatsvinden.
Het akkoord gaat in op drie thema’s: roken, alcohol en voeding. Waarom deze thema’s? Zij vormen samen de grootste oorzaak van ziekte in Nederland.

NOC*NSF heeft het akkoord ondertekend namens de sportbonden in Nederland. In het akkoord staan per thema ambities en doelstellingen uitgeschreven. Deze gaan over het stimuleren van sporten en bewegen, en dan vooral de mensen die minder fit zijn.

De KNVB heeft met andere sportbonden en NOC*NSF meegepraat over wat vanuit de sportsector ingebracht kan worden zodat de samenleving gezonder en sportiever wordt.

Sport heeft namelijk een bijzondere rol in het stimuleren en activeren van een gezonde leefstijl. Van sporten word je fitter, en daarom is de sportclub en logische plek voor lekker en gezond eten en drinken. Waar bewust wordt omgegaan met alcohol, de vereniging rookvrij is en waar het goede voorbeeld wordt gegeven als het gaat om gezond gedrag.

Om invulling te geven aan de doelen uit het preventieakkoord worden er 12 fieldlabs (sportclubs waar geëxperimenteerd gaat worden) in de sport gekozen waar alle aspecten van gezonde sportomgeving worden ingezet, uitgetest en gemonitord, startend met de 3 FC Vers voetbalverenigingen. Later zullen er vanuit andere sportbonden nog 9 sportclubs worden toegevoegd. Op basis van de ervaringen die daar worden opgedaan, kunnen landelijke richtlijnen en interventies worden (door)ontwikkeld. De FC Vers verenigingen zijn leerplekken, waar zoveel mogelijk verenigingen en mensen door geïnspireerd worden.

Wij vinden het fantastisch om deze rol op ons te nemen en de komende jaren te ontdekken wat wel en niet werkt bij het gezonder maken van de sportomgeving. Jij kan daar aan meewerken door regelmatig je mening te geven over de ontwikkelingen binnen onze club.

afbeelding1.png afbeelding4.png

Zoeken in nieuwsberichten FC VERS