Uit de oude doos (35): Kolping Boys in de Volkskrant

3 oktober 2021 11:15

Dirk Veel

Nederland kent anno 2021 circa 2900 veldvoetbalverenigingen waarvan zo’n 430 verenigingen tot ons eigen district West 1 behoren. Veel van die verenigingen hebben afkortingen als clubnaam en het is vaak verrassend om te ontdekken waar die afkortingen voor staan want de meest voor de hand liggende verklaring is lang niet altijd de juiste.

Zo staat bijvoorbeeld S.S.V uit Stompetoren niet voor Stompetorense Sport Vereniging maar voor Schermer Sport Vereniging.Voor V.V.W. uit Wervershoof geldt ook zoiets: niet Voetbal Vereniging Wervershoof maar Volharding Vergt Wilskracht.

Sommige clubs zitten met hun naamgeving tussen een afkorting en een gewone clubnaam in zoals bijvoorbeeld Cluzona.Die clubnaam refereert niet aan bijvoorbeeld een zeldzame plant maar betekent simpelweg CLUb ZOnder Naam.

Maar het zijn niet alleen de clubs met afkortingen als clubnaam die vraagtekens oproepen, dat geldt evenzeer voor clubs met een bijzondere gewone clubnaam. Journalist Bart Jungmann van de Volkskrant was van opvatting dat zijn krantenlezers wel zouden zijn geïnteresseerd om kennis van de meest bijzondere onder de clubnamen te nemen. Hij legde zijn idee om daar een serie over te maken voor aan de sportredactie van de Volkskrant en kreeg gehoor om daar in de nazomer van 2021 mee te gaan starten.

Op 16 augustus 2021 zag het eerste deel van zijn hand in het sportkatern van die maandag het licht. In mei van dit jaar was Bart bij ons langs gekomen voor informatie over de, voor hem, bijzonder clubnaam van ons, die hem in een geanimeerd gesprek werd aangereikt en vervolgens kwam in juni op een zaterdag fotograaf KlaasJan van der Meij langs voor het schieten van een sfeerplaatje. Gelukkig werd er die zaterdag onderling gevoetbald dus was er levendigheid genoeg.

Op maandag 13 september jongstleden was het zover: Kolping Boys was aan de beurt, als vijfde in de serie.Foto en artikel kwamen hand in hand in de Volkskrant en zo hadden we landelijk bereik en zijn we weer een stapje bekender in voetballand.

Picture11.jpg
Picture12.jpg