Kolping in het nieuws: Gemengd voetbal

4 maart 2022 16:15

Interview met Kristin Bosman - Stoop en Berry Moolenaar

GEMENGD VOETBAL IS BIJ V.V. KOLPING BOYS NIET MEER DAN NORMAAL

Sinds 2019 is gemengd voetballen bij v.v. Kolping Boys de norm. Alle jongens en meiden spelen tot twaalf jaar in gemengde teams en pas daarna krijgt geslacht bij de teamindelingen een rol. Een van de kartrekkers van dit beleid was Kristin Bosman-Stoop, voormalig Hoofd Opleiding Meiden bij de vereniging uit Alkmaar. “Tot twaalf jaar is er gewoon geen verschil”, zegt ze. “Soms is de jongen wat groter dan het meisje, soms is het andersom, en ze voetballen allemaal even fanatiek.”

Het idee om gemengd voetbal te introduceren bij v.v. Kolping Boys ontstond bij een bijeenkomst van het ontwikkelproject meiden- en vrouwenvoetbal van de KNVB. Een presentatie van HHC Hardenberg, over de manier waarop zij het gemengd voetballen binnen de vereniging hadden geïmplementeerd, zette Bosman-Stoop aan het denken. Gecombineerd met het ontbreken van gemengd voetbal in haar eigen jeugdjaren en het gemis dat zij dat vond, besloot ze zich sterk te maken voor gemengd voetbal bij v.v. Kolping Boys. “Op de website van de KNVB vond ik toen ook nog heel veel informatie over gemengd voetbal. Daar heb ik gebruik van gemaakt. Ik ben om de tafel gegaan met onze voorzitter, onze technisch coördinator en onze Hoofd Jeugdopleiding, heb mijn ambitie uitgelegd om gemengd voetbal te realiseren en benoemde de voor- en tegenargumenten. Toen hebben we samen een plan gemaakt om het binnen de club uit te rollen.”
Lees verder op KNVB.NL...
Bron: KNVB.NL

Kolpinginhetnieuws