Wereld voetbal

De wedstrijd des doods

Wat heden in Oekraïne gebeurt is niet de eerste keer dat het land te maken heeft met oorlogshandelingen op haar grondgebied. Al eerder moest het land een inktzwarte bladzijde omslaan. Op 19 september 1941 trok het Duitse leger van Generaal Paulus de Oekraïnse hoofdstad Kiev binnen en daarmee was de bezetting, die aan vele miljoenen Oekraïners het leven zou kosten, een feit. Halverwege 1942 gingen de Duitsers vrij plotseling mee in het idee tot het opzetten van een voetbalcompetitie in Kiev en het waarom van de organisatie is giswerk. Was het een charme offensief om de bevolking in te palmen, hadden de Duitse soldaten behoefte aan verstrooiing of wilden de bezetters daarmee hun superioriteit laten zien? De exacte reden zal vermoedelijk voor altijd onduidelijk blijven maar wel is duidelijk dat het midden in de oorlog tot een voetbalcompetitie kwam.

door Dick Veel / maart 2022