AUTI

Autisme

In het kort even iets over het autisme:

Autisme is zoals veel mensen denken, geen ziekte, maar een stoornis in de hersenen waar je je hele leven mee geconfronteerd blijft. Kinderen met een aan autisme verwante stoornis reageren vaak net even iets anders dan andere kinderen denk aan:

1. Ze maken moeilijk contact
  2. Zijn erg op zichzelf gericht
  3. Motorisch zijn ze minder ontwikkeld
  4. Kunnen slecht tegen onverwachte dingen (hun leven moet zo voorspelbaar mogelijk zijn)
  5. Zijn soms overgevoelig/prikkelbaar voor bijv. harde muziek etc.

Autstekend voetbalteam

Elke vrijdagmiddag van 17:30 - 18:30 uur traint het Auti-voetbalteam op ons complex.

Als je zin hebt om de kinderen een keer aan te moedigen kan je altijd komen kijken op vrijdagmiddag op het terrein van Kolping Boys op het B-Veld.

Met vriendelijke groet,

Rob de Vries

Autstekend en Sport

“Sporten is gezond” daar is Autstekend het helemaal mee eens, maar het is meer dan alleen gezond. Het geeft je zelfvertrouwen, het is goed voor je motoriek, je wordt sterker, het is goed voor je uithoudingsvermogen, je coördinatie en natuurlijk je gezondheid. Maar met sporten leer je ook andere kinderen kennen. Je kan vrienden maken en bovenal is het leuk.

Bewegen is voor elk persoon van (levens)belang, maar deelname aan een sportclub is niet voor ieder kind zo vanzelfsprekend als het lijkt. Met name voor kinderen met een autisme spectrum stoornis is het sporten in clubverband en bij reguliere verenigingen regelmatig een onneembare horde.
Autstekend heeft de oplossing. Wij bieden sporten aan op vele manieren. Je kan één-op-één sporten met een begeleider, bijvoorbeeld, kickboksen, tennis, mountainbiken, fitness, zwemmen, hardlopen etc. Maar je kan ook sporten in een kleine of grote groep onder begeleiding, bijvoorbeeld voetbal, kickboksen, judo, karate of klimmen. Sport en bewegen is voor ons een middel en geen doel op zich.

Het spelenderwijs aanleren van welke sport dan ook biedt de mogelijkheid om andere, misschien minder specifiek sport gerelateerde doelen te bereiken. Het sporten biedt de mogelijkheid voor kinderen om meerdere vaardigheden te leren.

• Zelfvertrouwen te ontwikkelen.
  • Om te gaan met winnen en verliezen.
  • Om te gaan met regels.
  • Assertiever te worden en steviger in de schoenen te staan.
  • Met iedereen te kunnen spelen/trainen.
  • Om te gaan met de eigen kracht en de kracht van een ander.
  • Agressie en woede beter te reguleren.
  • Bekend te raken met het aspect bewegen en je eigen lijf.

Bij Autstekend staat het plezier hebben in bewegen en het ervaren van successen centraal. Door het streven naar rust en structuur binnen de sportsituatie wordt de veilige omgeving gecreëerd die het kind nodig heeft om zich te kunnen ontwikkelen.
De verschillende sporten worden gegeven door ervaren trainers met een achtergrond in de hulpverlening.

Autstekend heeft op het gebied van voetbal een samenwerkingsverband met Kolping Boys en ProCamp. Binnen een positieve omgeving en in een ongedwongen sfeer biedt Autstekend begeleiding op maat en sluit hiermee aan op de specifieke behoeften van deze kinderen. De begeleiding wordt zoveel mogelijk aangepast aan de mogelijkheden en behoeften van het individuele kind.

Autstekend helpt kinderen met een vorm van autisme en AD(H)D om zichzelf te ontplooien, meer zelfvertrouwen, begrip en acceptatie te krijgen. Wij van Autstekend gaan uit van wat het kind wèl kan!

Sporten bieden wij aan in de vorm van Zorg in natura. De begeleiding kan ook bekostigd worden vanuit het PGB.

Meer informatie op www.autstekend.nl