Historie Kolping Boys

Kolping Boys

Voetbalvereniging Kolping Boys is opgericht op 23 april 1939 door Kapelaan Velzeboer, Cor Groenland, Tom Bos, Klaas van Baar en Dirk van Veen. Het was de derde keer dat vanuit de Sint Jozefgezellen, een katholieke jongeren vereniging, een poging werd ondernomen om een blijvende voetbalclub op te richten. De club is vernoemd naar de Duitse priester, Adolf Kolping.

Adolph Kolping (1813-1865) was de stichter van de Duitse "Katholische Gesellenvereine", later Kolping Familiën genoemd. Verenigingen die tot doelstelling hadden de jeugd van 17 tot 25 jaar ontspanning en geestelijke- en lichamelijke vorming te geven. Deze katholieke verenigingen verspreidden zich vanuit Duitsland ook naar Nederland, waar zij Gezellen-verenigingen werden genoemd.In onderstaande documenten vindt u meer informatie over de historie van de voetbalvereniging Kolping Boys.

Kolping Internationaal

De Kolping wereld en voetbal
Een artikel van Dirk Veel over de internationale Kolping beweging, die zich vooral bezig houdt met positief vormingswerk onder de jeugd, en de link die er is met voetbal.

De Kolping wereld en voetbal

Historisch uitgaven

Kolping Boys gaat nooit verloren
Een artikel van Jan van Baar, geschreven voor de Kroniek van Oudorp, uitgave van de Stichting Historisch Oudorp, waarin de geschiedenis van Kolping Boys is opgetekend aan de hand van interviews met Willem van Baar, Jan Wester en Jaap Kunst.

Kolping Boys gaat nooit verloren

Jubileumgids v.v. Kolping Boys 50 jaar
Jubileumgids samengesteld door Jan Visse, Nico Valk, Menno Haga en Jan Giling naar aanleiding van het 50 jarig jubileum van Kolping Boys in 1989.

Jubileumgids v.v. Kolping Boys 50 jaar

Kroniek van 75 jaar Kolping Boys
Jubileumgids samengesteld door IJs Broers, Peter Groot, Dirk Veel en Jan Kraakman, naar aanleiding van het 75 jarig jubileum van Kolping Boys in 2014.

Kroniek van 75 jaar Kolping Boys