Foto's uit de oude doos (9): De eerste Kolping Cross op Nieuwjaarsdag 1963

9 februari 2017 23:45

Dirk Veel

Bijgaande foto kregen we van oud-lid en huidig Alkmaars PvdA raadslid Leo van Etten die ook de tekst bijleverde. De foto is genomen op de Munnikenweg met op de achtergrond het hek van de boerderij van Stroomer, nu Piet Tamis.

Het parcours begon bij café Meereboer en vervolgens tussen het huis van v.d.Peet (nu huisartsenpraktijk Olxenburg-Kemper) en de boerderij van Vethaak door (nu is dat de Saturnusstraat) en dan dwars door de weilanden, er stonden toen nog geen woningen, naar de kruising van de Hoornse Vaart en het kanaal naar Kolhorn aan het eind van de Breelaan. We staken daar het ijs over van het kanaal en liepen weer dwars door de weilanden richting de Achterweg waar we uitkwamen op het laantje van Cor Oud (nu Meander geheten). Vervolgens staken we de Herenweg over en liepen over het erf van Dirk Zuurbier naar de Veert. Over het ijs van de Veert liepen we tot aan, wat wij vroeger noemden, de Ringsloot. Die staken we over naar de Molenkade en liepen verder weer dwars door de weilanden schuin naar de Munnikenweg. Tegenover de boerderij van Wit kwamen we daar aan om vervolgens te eindigen via het laatste stukje Munnikenweg, rechtsaf naar de finish. Totaal ca 3 km. Ik was toen 16 jaar en 3 maanden oud en voetbalde in Junioren A.

Op de finish bij het cafe van Arie Meereboer werd ik toch nog net door Kees Groot geklopt nadat ik de laatste kilometer ruim aan de leiding had gelegen. Op het moment van de foto zag ik hem zijn eindsprint al inzetten.

Meer 'Foto's uit de oude doos'
Bron: Dirk Veel