Foto's uit de oude doos (17): Adspiranten Kolping Boys 1970

14 december 2018 15:00

Peter Groot

Onze club staat aan de vooravond van grote veranderingen. Waren er vroeger voetballertjes die de rest van hun leven, hun dagen sleten in dienst van de club op wat voor manier dan ook. Heden ten dagen is dat wel eens wat ingewikkelder en spreekt men van Kolping Boys 2.0.

Wat dat in gaat houden zullen we zien. Maar mijn Kolping Boys-hart houdt vast aan trots, trouw en traditie. Hier een team waarvan de spelers nog steeds de hoeksteen van de vereniging vormen.

We zien hier een elftal uit 1970, adspiranten A zoals het toen heette. Allemaal in de leeftijd van ongeveer 16 jaar. De wereld ligt aan hun voeten. Staand vlnr Gerard “Piele” Buisman, maakt onderdeel uit van de werkgroep die ons prachtige complex onderhoudt. Jaap van de Schaaf, een van de snelste linksbuitens die Kolping Boys ooit gehad heeft. Leo Wortel: wie kent hem niet, dagelijks [ja dagelijks!] bij Kolping Boys te vinden. Co Quant, maakte door zijn voetballende kinderen de overstap naar Vrone in Sint Pancras. Het is hem vergeven want ook daar stond hij zijn mannetje! Joep Beerse, een broer van Kees “de Kolonel” Beerse. Een paar jaar terug helaas overleden. Ad “Adje” Dekker, klein van stuk, grote voetballer. En dan Jaap Bijman. Uit zijn archief kwam deze foto. Voor Jaap “Japie” gold hetzelfde. Klein van stuk maar grote voetballer. Volgens erelid Cor Venneker in de Treffer ooit als de grootste van Kolping Boys aangeduid. Altijd nog supporter bij het eerste op de zondagmiddag. Jos Langedijk, huisschilder van Kolping Boys en inmiddels met pensioen. Vader van Rens, ook een hele goeie lichting. En niet te vergeten mede coach Dirk Quant, staand uiterst rechts.

Knielend vlnr: Bert Grootjes, zoon van erelid Piet Grootjes, broer van Piet, Cor en Tiny. Daarnaast Peter Wortel van de Munnikenweg, Hans “Hassie” Hes, geweldige keeper. Dan Piet Ursem, draagt al sinds die tijd, onafgebroken bij aan het wel en wee van de club. Jan Brammer zou later zo’n 7 jaar de voorzittershamer hanteren zijn van Kolping Boys.

Hulde mannen. Geen shirtreclame, geen kapsones. Mouwen opstropen en samen knokken. Op z’n Westfries! Zij bepaalden de toekomst van Kolping Boys waarvan zij toen nog niet konden bevroeden dat hun club bijna 50 jaar later het 80-jarig bestaan zou behalen: 29 april 2019.

Peter Groot

Meer 'Foto's uit de oude doos'

Bron: Peter Groot

Oude doos