Uit de oude doos (48): Kolping Boys of Vrone

4 maart 2024 0:00

Peter Groot

Precies 100 jaar geleden is deze foto genomen. En als ik u zou vragen: is dit een foto van een elftal van Kolping Boys of is dit Vrone. Ik denk dat het merendeel van de kijkers zouden zeggen: Kolping Boys! Zo reageerde ook de archiefgroep van de Historische Vereniging Sint Pancras. Immers, dat is toch de Laurentiuskerk daar op de achtergrond!

KolpingofVrone.jpg
Staand vlnr P. Gerritsen, J. Wit, M. Kloosterboer, J. Ploeger en P. Peereboom. Midden vlnr D. de Koning, M. Smit en T. Bobeldijk
Voor vlnr Aart Vingerling [vader van Theo], R. Koelemey en D. Kloosterboer

Het is Vrone dus. De man naast Aart Vingerling is Rein Koelemeij. Deze was later eigenaar van een café wat later de Berry Bar heette. Vingerling sr ging er zaterdags biljarten omstreeks 1955 en nam dan voor Theo een kroketje mee (van Hulskamp) als ie naar huis ging. Maar dit terzijde.

Aan deze foto kleeft een mysterieus tintje. Dat komt vooral door de Laurentiuskerk op de achtergrond. Een eerste reactie van Dick Veel was: misschien op het veld van de Randers in het Ooievaarsnest? Maar die bestonden toen nog niet. Het Ooievaarsnest [onderdeel van het Westfriese Straatwegkwartier] zelf bestond toen ook nog niet.

De wedstrijd was tegen de IJzerfabriek in 1924. Dat was de voorloper van de Machinefabriek Alkmaar aan de Schelphoek. De Alkmaarsche IJzer- en Metaalgieterij, in de volksmond: De IJzerfabriek.

De fabriek bestond van 1879 tot 1998 in Alkmaar en was in de latere jaren een (elektro)mechanisch bedrijf annex machinefabriek onder de naam Machinefabriek Alkmaar en was een dochter van Philips.

In het jaar 1924 van de foto bestond de ijzerfabriek 45 jaar maar of dat de reden was van een wedstrijd zullen we nooit weten. Als de foto vanuit het Ooievaarsnest gemaakt is dan kijken we op de bomen achter de kerk en recht tegen de toren aan. Dit zou wel kunnen is een analyse van onze verenigingshistoricus Dick Veel. Bovendien is die plek niet al te ver bij de IJzerfabriek vandaan: Zeglis af, Friesebrug over en je bent er. De bouw van  het Ooievaarsnest is pas in oktober 1924 gegund dus was er op die plek ten tijde van de wedstrijd alleen nog maar grasland. Ja, de huidige bebouwde Oudorperpolder was alleen maar grasland!

De katholieken uit Oudorp en Sint Pancras Zuideinde gingen naar SDW, VVO en uiteindelijk Kolping Boys, de “heidenen” gingen naar Vrone. Uiteindelijk werden we in de kroeg allemaal vrienden!

Peter Groot

Met dank aan Siem Bijpost [archiefgroep HVSP], Dick Veel en Theo Vingerling.

Oude doos