Uit de oude doos (44): Kolping Boys en nacompetities

22 november 2022 0:00

Dirk Veel

In 1989 verzon de KNVB wat nieuws om meer spanning aan de competities toe te voegen en de periodekampioenschappen en daarmee nacompetities waren geboren. Gestart werd met twee periodekampioenschappen per competitie.

In de competitie 1998-1990 waarin dat dus voor het eerst van toepassing was speelde Kolping Boys in de Tweede Klasse en eindigde in de eerste periodestand gelijk met Volendam. Hierdoor was er een beslissingswedstrijd op neutraal terrein nodig. Bij vv Limmen eindigde die wedstrijd op een doordeweekse avond in 3-3 waarna Kolping Boys met 4-1 de penaltyserie verloor.

1991 werd een beroemd jaar in onze clubgeschiedenis.
We eindigden slechts als 9e in de competitie maar wel met een periodetitel op zak, al was ook daar een beslissingswedstrijd (tegen Vitesse’22 en wederom op het veld van vv Limmen) met 1-0 winst voor nodig.

In de strijd om het algeheel periode kampioenschap van 2A werden we eerste via 3-1 winst op HRC en 1-1 tegen KBV waarna de finale bij RCH tegen Nijenrodes uit Breukelen (algeheel periodekampioen van 2B) volgde.
Screenshot_2022-11-22_at_00.53.58.pngIn de beste wedstrijd van het seizoen versloegen de mannen van trainer Hans Geerking, Nijenrodes met 1-0 (Gerton, nog bedankt voor je mooie vrije trap) en waren we voor het eerst in ons bestaan Eersteklasser! Als we het toch over historie hebben: geen enkele van deze nacompetitie verenigingen bestaat heden nog (behalve Kolping Boys natuurlijk!).

Pas in 1999 werd weer een periodekampioenschap behaald toen we in de  Tweede Klasse speelden. Voor de derde maal was daar een beslissingswedstrijd bij vv Limmen voor nodig (4-2 winst op WSV’30). Het algeheel periode kampioenschap van 2A werd binnengehaald middels een  4-1 winst op Hellas Sport en vervolgens 1-1 tegen WSV’30. In het afsluitende drieluik werd tweemaal met 1-1 gelijkgespeeld, tegen OSV en Hercules en dat volstond niet voor succes.

In 2001 gebeurde wat nieuws omdat we voor de eerste keer een periodetitel overnamen (van kampioen De Kennemers in 2A). Het tweeluik tegen Quick 1890 leverde twee keer een 2-0 zege voor de thuisploeg op zodat in Amersfoort penalty’s uitkomst moesten bieden. Helaas trok Kolping Boys daar, na 16(!) strafschoppen aan het kortste eind.

In 2003 (we waren inmiddels Derdeklasser) had Kolping Boys weer een echte periodetitel gehaald en we versloegen De Dijk twee keer met 1-0 waarna in de tweede ronde Purmersteijn ons met 1-1 en 2-1 winst terugwees en zo bleef de finale onbereikbaar.

2004 was een slecht jaar voor onze vereniging toen we degradeerden naar de Vierde Klasse. Daar hebben we drie jaar gebivakkeerd met onze huidige, en toen net aangetreden, trainer Rob Klanker. Het werd wel een periode met elk seizoen een periodetitel op zak.

In 2005 kwamen we niet verder dan de eerste ronde waarin Always Forward (1-0 winst en 3-1 verlies) net te sterk bleek.

In het jaar erop ging het alweer beter en versloegen we in de eerste ronde Spirit’30,  al waren er in Hoogkarspel (na het 2-3 verlies en de 0-1 winst) wel penalty’s voor nodig. In de tweede ronde was Fortuna Wormerveer ons helaas twee keer te slim af (2-1 en 2-0).

In het laatste Vierde Klasse jaar (2007) was ons periodekampioenschap een overbodige luxe omdat we kampioen werden en onze periode graag aan VIOS schonken.

Precies hetzelfde overkwam ons een jaar later in 2008 toen we meteen weer kampioen werden in de Derde Klasse door ZAP nipt achter ons te laten en onze periodetitel schoof door naar MFC.

Toen volgde een tweetal jaren in de Derde Klasse waarin Kolping Boys zelf niets kon afdwingen maar wel periode titels overnam.

De eerste keer was in 2012 en we moesten het in de eerste ronde, met weinig succes, opnemen tegen IVV (0-1 en 1-3 verlies). De tweede keer was in 2015.

In de eerste ronde speelden we tegen Kleine Sluis en, omdat beide wedstrijden in een 1-0 overwinning voor de thuisclub eindigden, moest er in Breezand worden verlengd en gelukkig scoorden we nog de winnende treffer. Vervolgens was Vitesse’22 onze opponent en deze werd met 2-1 en 4-0 aan de kant geschoven waarna promotie naar de Tweede Klasse een feit was.
Screenshot_2022-11-22_at_00.51.35.png

In 2018 werd in 2A de periodetitel overgenomen van kampioen Zaanlandia. Het moest in de eerste ronde gebeuren in een uitwedstrijd tegen vv Hillegom en na een 1-1 eindstand delfden de onzen in de verlenging met 5-2 het onderspit en was meteen over en uit.

Hadden we het eerder over een memorabele jaar 1991 dan moet het jaar 2019 eigenlijk met dezelfde hoofdletters worden geschreven. Ons eerste elftal behaalde op eigen kracht de derde periodetitel en dat hield in dat we twee thuiswedstrijden zouden spelen. In de eerste ronde werd SO Soest met 3-1 aan de kant gezet en in de tweede ronde waren we met 1-0 net even sterker dan Zeeburgia. De finale vond plaats op het DEM terrein tegen competitiegenoot vv Assendelft en, onder grote publieke belangstelling met prachtig weer, eindigde de wedstrijd met een 2-2 eindstand zodat er verlengd moest gaan worden. Bij vv Assendelft ging de kaars langzaam uit en uiteindelijk dwong Kolping Boys met een fraaie 5-2 zege promotie naar de Eerste Klasse af.
Screenshot_2022-11-22_at_00.51.59.pngIn totaal hebben we intussen twaalf periodetitels behaald waarvan we er vier hebben overgenomen van de kampioen. Drie keer waren we succesvol en werd promotie via de nacompetitie een heerlijk feit. Van ons mag de nacompetitie blijven!

Screenshot_2022-11-22_at_00.52.14.png

Oude doos