Uit de oude doos (33): De Kolping krant

24 juni 2021 23:45

Dirk Veel

Ik hoor het commentaar al: alweer een nieuwe krant?, een concurrent voor de Nieuwsbrief?, zitten we daar op te wachten? Nou, het valt mee want voor dit item duiken we in de geschiedenis en we landen zo in het jaar 1977.

Kolping Boys speelde toen al zestien jaar op de twee velden in het centrum van het dorp, was volledig uit haar jasje gegroeid en was klaar om naar het nieuwe sportpark De Nollen te verhuizen. De gemeente Alkmaar had 5 speelvelden en een half trainingsveld in de aanbieding maar de bouw van de kleedkamers en het clubhuis was toch echt pakkie-aan voor Kolping Boys zelf.

Plannen waren uitvoerig opgesteld, veel vrijwilligers hadden zich aangemeld maar er bleef nog een aanzienlijk financieel gat over. Het bestuur besloot een grote loterij te organiseren om dat gat te dichten en Ger van der Waal zou de kar uiteindelijk gaan trekken. Eén van de onderdelen van het loterijplan was het uitgeven van een huis-aan-huiskrant in Oudorp en Huiswaard om maar zoveel mogelijk mensen op te wekken om mee te doen door loten te kopen en dat slaagde volledig. Alle loten werden aan de man gebracht en onze verhuizing was gedekt.

kolping_krant.jpg

De Kolping krant die bij alle huizen werd bezorgd bevatte, naast de informatie over de vereniging en de loterij, vooral enorm veel advertenties en dat is met name het leuke van deze krant. Zie maar eens hoeveel adverteerders onze vereniging toen een warm hart toedroegen en kijk vooral eens hoeveel daarvan inmiddels tot de lokale middenstandsgeschiedenis behoren. Vergeet niet: we zijn inmiddels al bijna vijfenveertig jaar verder!

kolping_krant2.jpg

kolping_krant3.jpg