Peter's Column (1)

25 oktober 2020 13:30

Peter Groot

Beste lieve medeleden. De titel van dit stuk proza ziet niet op wat u vermoedelijk in gedachten heeft. Geen corona-nieuws en niet de 1,5-meter samenleving. Nee, Kolping Boys start met een standaardteam op de zaterdag. Klinkt revolutionair. Maar hebben we dat al niet eerder meegemaakt?

Ik zou de notulen van het bestuur er op na moeten slaan maar ergens in de jaren 90 kwam Kolping Boys met een zaterdagafdeling. Het klonk hoopvol. Voetballers die liever op zaterdag speelden verkasten. Er was een eerste team, er kwam een vorm van begeleiding. Sterker nog, er kwamen twee zaterdagteams over van een niet nader genoemde Alkmaarse vereniging waarbij toch al snel opviel dat dit niet allemaal spelers waren die –om het in Rooms Katholieke termen te houden- als apostelen de blijde boodschap kwamen brengen. Op de keeper beschouwd hadden sommigen van hen een strafblad dat langer was dan hun voetbalcarrière.

Dit keer gaat het allemaal anders en wordt [ik citeer] de zaak serieus opgepakt door Kolping Boys. Toegegeven, het concept lijkt geweldig. Spelers uit het huidige zondag team die anders toch lager zouden zijn gaan voetballen of erger nog: gestopt zouden zijn, verenigen zich in een kwalitatief zeer sterk zaterdagteam. Gecombineerd met het feit dat andere jongens zoals Rick Klaver c.s. weer terug komen. Vriendschap en voetbal verenigd maar wel presteren. Een hoopvol format, men spreekt zelfs van een uithangbord op de zaterdag.

De meningen binnen de club lijken verdeeld. Volgt er geen leegloop van het 1ste zondag team, net nu die weer op hoog niveau acteren. Gezien de grootte van de jeugd ben ik daar persoonlijk niet zo bang voor. En met sterke persoonlijkheden als Dirk Molenaar en Gerben van der Waal zie ik de toekomst van zowel zaterdag- als zondagvoetbal met vertrouwen tegemoet.

Maar een blik in de geschiedenis van onze prachtige club leert, dat in het verleden men eigenlijk zo snel mogelijk weer van de zaterdagtak af wilde om moverende redenen. Laten we niet in eerdere fouten vervallen en de regie als v.v. Kolping Boys sterk in eigen hand houden. En beperk het zeker voorlopig tot één 1ste zaterdagteam!

Peter Groot

Peter's Column